Verhalen van medewerkers: geen dag is hetzelfde

Zij-instromer Nicolette Velthove ging met succes nieuwe reis aan

Van oorsprong is Nicolette Velthove (39) logopedist. Ze werkte daarna in de kinderopvang en rondde in 2019 een hbo-studie psychologie af. Wat ze vervolgens wilde gaan doen, wist ze nog niet. Tot ze gastlessen mocht geven tijdens haar stage bij de Kindertelefoon. Daar ontdekte ze dat haar hart bij lesgeven ligt. Nicolette ging een zij-instroomtraject in bij SSOE, haalde haar pabo-diploma en heeft nu een vaste baan als leerkracht bij MBS Eindhoven.

Nicolette is altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen en ze maakte al eens eerder een carrièreswitch. “Na mijn jaren als logopedist koos ik voor de kinderopvang”, vertelt ze. “Leuk, maar op een bepaald moment kon ik daarin niet meer groeien. Ik werd gastouder en volgde een hbo-opleiding toegepaste psychologie. Voor mijn studie liep ik stage bij de Kindertelefoon en gaf ik gastlessen op scholen. ‘Waarom werk jij niet in het onderwijs?’ hoorde ik regelmatig van docenten. En inderdaad: voor de klas staan was het helemaal voor mij. Maar niet op een reguliere school: ik wilde lesgeven aan kinderen bij wie het leren niet vanzelf gaat.”

Nieuwe koers: het zij-instroomtraject

Nicolette belde verschillende scholen voor speciaal onderwijs en SSOE reageerde meteen enthousiast. Na een geschiktheidsonderzoek en het geven van proeflessen, mocht Nicolette aan de slag in het zij-instroomtraject van SSOE. Dit traject combineert leren en werken en is bedoeld voor mensen die vanuit een ander vak willen overstappen naar het onderwijs. Nicolette ging twee avonden in de week naar de pabo en gaf drie dagen per week les op MBS Eindhoven. Ze kreeg bij SSOE goede begeleiding van haar coach. “Mijn collega’s waren vanaf het begin enorm behulpzaam”, zegt Nicolette. “Met vragen kan ik altijd bij hen terecht. Gelukkig, want dit traject kun je niet alleen aangaan. Hulp durven vragen is heel belangrijk.”

Veilig thuis

Het lesgeven vond Nicolette geweldig, maar op de opleiding liep ze vast. Ze had niet het gevoel dat ze werd klaargestoomd om een goede leerkracht te worden. “Ik wilde daarom overstappen naar een andere pabo”, zegt ze. “Het was spannend om dat aan het bestuur te vertellen, maar de reacties waren hartverwarmend. SSOE gaf me alle ruimte om opnieuw met het tweejarige traject op de pabo te beginnen, nu op Hogeschool de Kempel in Helmond. Die reactie bewees voor mij wat een warm bad SSOE is. Echt een verlengde van thuis.”

De juiste weg

In februari behaalde Nicolette haar pabo-diploma. Sindsdien draait ze haar eigen VSO-klas. “Het zijn echt ‘mijn’ kinderen, ik ga voor ze door het vuur”, vertelt Nicolette. “In het begin vond ik lesgeven aan onze doelgroep soms lastig. Ik was gewend om te werken met kinderen die zich regulier ontwikkelen. Nu werk ik met pubers met een beperking en dat vroeg om een andere manier van lesgeven. Het is maatwerk: ik moet zorgen dat leerlingen goed in hun vel zitten, zodat ze tot leren kunnen komen. De eerste tijd dacht ik soms: ik kan dit niet. Mijn coach hielp me om mijn gevoel los te zien van mijn verstand. Ik wist namelijk dat ik het wél kon. Het vertrouwen van SSOE bevestigde voor mij dat ik de juiste weg was ingeslagen. Dit is de mooiste baan van de wereld. En als ik toch ooit iets anders wil doen dan lesgeven, dan kan ik binnen onze school nog alle kanten op. Uitdagingen genoeg!”

Bekijk ook de andere verhalen!

Loopbaanreis SSOE: van start tot finish gemotiveerd aan de slag.
Medewerkers in het onderwijs zijn altijd bezig met de ontwikkeling van hun leerlingen, maar ook hun eigen ontwikkeling vinden ze erg belangrijk. SSOE biedt haar medewerkers dan ook alle ruimte om verder te groeien.

Op ontdekkingsreis: slimme digitale oplossingen verrijken het onderwijs.
Slimme ICT-innovaties kunnen het onderwijs verrijken en nog aantrekkelijker maken. ICT kan leerlingen helpen om makkelijker te leren en ondersteunt bij het versterken van zelfredzaamheid.

Kinderen zonder stem een stem geven
. Communicatiebord ondersteunt bij deze reis.
Ook als je niet of nauwelijks kunt praten, moet je volwaardig mee kunnen draaien in de maatschappij. Met ondersteunde communicatie (OC) kunnen kinderen en volwassenen die niet spreken toch hun stem laten horen.

Stagiaire Jasmijn van den Berkmortel vindt bestemming bij SSOE.
Dat ze het onderwijs in wilde, wist Jasmijn van den Berkmortel (20) al op haar vierde. Ze ging dan ook naar de pabo, met het plan om kleuterjuf te worden. Een presentatie van SSOE veranderde dat.

Spreken deze verhalen je aan? Kijk dan bij de actuele vacatures!