Verhalen van medewerkers: geen dag is hetzelfde

Op ontdekkingsreis: slimme digitale oplossingen verrijken het onderwijs.

Slimme ICT-innovaties kunnen het onderwijs verrijken en nog aantrekkelijker maken. ICT kan leerlingen helpen om makkelijker te leren en ondersteunt bij het versterken van zelfredzaamheid. Het is bovendien belangrijk dat onze leerlingen leren werken met digitale middelen, omdat onze maatschappij ook steeds digitaler wordt. ICT is tenslotte een middel om het onderwijs te ondersteunen, bijvoorbeeld in de vorm van leerlingvolgsystemen. SSOE zet daarom volop digitale toepassingen in. We lichten enkele inspirerende vernieuwingen uit.

Succesvolle webinars voor de Numicon-rekenmethode

Sinds 2013 is SSOE opleider voor de Numicon-rekenmethode. De vijf Numicontrainers van SSOE verzorgen trainingen in het hele land. “We waren op zoek naar meer mogelijkheden om alle aanvragen beter te kunnen bedienen”, zegt trainer Sia van Schie. “Door corona kwam het ontwikkelen van digitale trainingen in een stroomversnelling. We ontwikkelden vijf verschillende webinars, die we geven via Teams. De trainers gebruiken voor elk webinar twee computers, drie schermen en twee camera’s.”

Webinars zijn blijvertjes

Twee camera’s zijn nodig, omdat deelnemers zowel het gezicht als de handen van de trainers moeten kunnen zien. “We laten namelijk zien hoe we de structurerende materialen van Numicon met onze handen gebruiken. Via de drie schermen zien wij wat onze deelnemers zien, we zien onze presentaties én de deelnemers zelf.” Ter voorbereiding krijgen de deelnemers een instructieboekje, zodat ze vanuit de eigen werkplek interactief mee kunnen doen. “We gaan na corona weer fysieke trainingen geven in Helmond en Zwolle, maar de webinars blijven ook. Het is een efficiënte manier om deelnemers te laten ervaren wat de mogelijkheden van Numicon zijn.”

Het Antoon van Dijk-journaal op YouTube

Bij de eerste coronalockdown ging het team van de Antoon van Dijkschool meteen aan de slag om het thuisonderwijs digitaal vorm te geven. Janine Rops, intern begeleider: “We maakten filmpjes van de schoolactiviteiten, in de structuur van een normale schooldag. Daarmee stelden we het Antoon van Dijkjournaal samen, dat we op YouTube zetten. Elk journaal begon met een dagopening zoals we die op school ook doen. Klaspop Pompom vertelde een verhaal en we lichtten het thema toe. Daar bedachten we creatieve filmpjes met opdrachten en activiteiten bij. Onze collega’s leverden elke week tasjes met lesmaterialen bij de leerlingen thuis af. De digitale mogelijkheden hielpen ons echt om het onderwijs door te laten gaan.”

De iSandBOX: een wonderlijke wereld ontdekken

Op de Antoon van Dijkschool staat ook een iSandBOX. MBS Eindhoven en de Mytylschool hebben deze digitale zandtafel eveneens in huis. De iSandBOX is een zandbak, waarbij Augmented Reality wordt ingezet. Een computer registreert de hoogte van het zand en waar je je handen boven de bak houdt. Als kinderen met het zand spelen, creëert de projector bijvoorbeeld rivieren, uitbarstende vulkanen of dinosaurussen. Kinderen zien meteen het effect van wat ze doen en daar beleven ze veel plezier aan.

Leren én bewegen op de active floor

Het voormalige zwembad van de Antoon van Dijkschool is sinds ruim een jaar een multifunctionele ruimte. Inge de Rooij, i-coach bij SSOE: “In de nieuwe ruimte wilden we technologie, bewegen en leren combineren. Toen we de active floor ontdekten, waren we meteen om. Op de active floor kun je talloze educatieve spelletjes doen, waarvoor flink wat beweging nodig is. Denk aan rekenspellen, puzzels en memory. Het is een geweldige manier om bewegend te leren én om leren nog leuker te maken. We kunnen de content zelf invullen, aan de hand van een database met opdrachten en formats. Zo maken we de active floor onderdeel van het onderwijs.”

Kleine greep uit andere innovatieve toepassingen bij SSOE-scholen
  • Blue-Bots: kinderen kunnen deze robotjes zelf programmeren en ze zo besturen. Ze leren op een leuke manier in kleine stapjes denken en plannen. 
  • Lego BOOST: kinderen bouwen LEGO-modellen met motoren en sensoren en programmeren ze aan de hand van pictogrammen.
  • Delta de Draak: doorlopende leerlijn digitale geletterdheid op MBS Eindhoven en de Antoon van Dijkschool.
  • Drone Cup Finals: technisch en creatief lesprogramma voor het voortgezet onderwijs. 

Bekijk ook de andere verhalen!

Loopbaanreis SSOE: van start tot finish gemotiveerd aan de slag.
Medewerkers in het onderwijs zijn altijd bezig met de ontwikkeling van hun leerlingen, maar ook hun eigen ontwikkeling vinden ze erg belangrijk. SSOE biedt haar medewerkers dan ook alle ruimte om verder te groeien.

Kinderen zonder stem een stem geven
. Communicatiebord ondersteunt bij deze reis.
Ook als je niet of nauwelijks kunt praten, moet je volwaardig mee kunnen draaien in de maatschappij. Met ondersteunde communicatie (OC) kunnen kinderen en volwassenen die niet spreken toch hun stem laten horen.

Stagiaire Jasmijn van den Berkmortel vindt bestemming bij SSOE.
Dat ze het onderwijs in wilde, wist Jasmijn van den Berkmortel (20) al op haar vierde. Ze ging dan ook naar de pabo, met het plan om kleuterjuf te worden. Een presentatie van SSOE veranderde dat.

Zij-instromer Nicolette Velthove ging met succes nieuwe reis aan.
Van oorsprong is Nicolette Velthove (39) logopedist. Ze werkte daarna in de kinderopvang en rondde in 2019 een hbo-studie psychologie af. Wat ze vervolgens wilde gaan doen, wist ze nog niet.

Spreken deze verhalen je aan? Kijk dan bij de actuele vacatures!